Filipínská Asociace přímého prodeje se podílí na přípravě zákona proti pyramidovým hrám

Před dvěma dny vyšel v Philippine Daily Inquirer velice zajímavý článek o chystaném opatření namířeném proti pyramidovým hrám, které má vstoupit v platnost na Filipínách. A bez nadsázky lze říci, že je to snad ten nejlepší krok, který jsem kdy v jaké zemi zaznamenal. Článek mj. v osmi bodech shrnuje, jaké jsou základní rozdíly mezi legálním MLM a nelegálními pyramidovými hrami typu letadlo. Dovolil jsem si každý z těchto bodů trochu rozvést, aby i čtenář, který se s touto problematikou setkává poprvé, měl jasno. A nyní už k obsahu samotného článku:

Ramon M. Lopez z Ministerstva průmyslu a obchodu (DTI) oznámil, že DTI plánuje vytvoření akreditačního orgánu, který by prověřoval společnosti přímého prodeje. Tato akce má za cíl zbavit se firem, které pod zástěrkou legálního MLM provozují pyramidovou hru. Lopez uvedl, že DTI bude posouzení této normy koordinovat s Filipínskou asociací přímého prodeje (DSAP).

Návrh předpokládá, že by firmy, které chtějí žádat o licenci, musely projít testem obsahujícím 8 otázek. Na základě odpovědí lze pak rozlišit MLM od pyramidových her.

Pojďme se nyní podívat na to, čeho se tyto otázky týkají:

  1. Prodává společnost nějaký produkt? Existence produktu je nutná podmínka, ale nikoliv postačující. Legální MLM vždy prodává produkt, avšak ne každá firma, která o sobě prohlašuje, že je MLM a prodává produkt, je opravdu legální MLM. Proto je nutné zjistit, zda existence produktu není pouze zástěrka pro vybírání vstupních poplatků, příp. pro povinné nákupy – viz další otázky.
  2. Jsou odměny vázány na prodej produktů a ne na vstupní poplatky? Pyramidové hry vyplácejí provize ze vstupních poplatků nových členů. V MLM / Amway za samotný akt zaregistrování nemá sponzor nic. Odměny jsou až z výrobků, které se skutečně prodají, a jdou z peněz, které jsou započítány v ceně výrobku jako náklady na marketing a reklamu – jako v jakémkoli normálním obchodě.
  3. Je účelem prodej výrobků a ne prodej pozic? Zde se jedná o zatěžování zásobami (jeden ze znaků pyramidových her), ať už formou vysokých vstupních poplatků nebo formou povinných odběrů. Marketingové plány některých firem jsou totiž nastaveny tak, že za řádově desítky tisíc korun přímo vybízejí k nákupu pozice, která potom distributorovi nějakou dobu zůstává. Amway nikdy takto nefungovala. Aby distributor v Amway dosáhl kvalifikace, musí pravidelně obhajovat svou úroveň (např. na Platinu se nelze kvalifikovat jednorázovým nákupem). Nové kvalifikace navíc musí projít schválením, kdy Amway posuzuje obrat s ohledem na velikost skupiny, průměrné obraty na distributora atd. a v případě jakýchkoli odchylek od “normálu” kvalifikace přezkoumává. V případě, že kvalifikace bylo dosaženo v rozporu s pravidly (např. manipulací marketingovým plánem, zatěžováním zásobami apod.), kvalifikace není uznána.
  4. Platí, že neexistuje přímá korelace mezi počtem zaregistrovaných lidí a odměnou? V MLM platí, že můžete mít skupinu 1000 lidí, ale pokud nikdo nenakoupí, Vaše odměna bude nulová. Odměna zde nekoreluje s počtem zaregistrovaných lidí, ale s výší nákupů – jako v každém obchodě, kde také nejste placeni za to, kolik lidí s členskou kartičkou budete mít, ale pouze za to, za kolik si lidé u Vás nakoupí.
  5. Vydělá si účastník, když se zastaví příliv nových členů? V MLM jde o prodej zboží. Proto i lidé, kteří jsou v systému již zaregistrováni, generují obraty, na základě kterých jsou vypláceny odměny, i když už žádný nový účastník nepřibyde. V pyramidové hře jde primárně o vybírání vstupních poplatků od nových členů (starší už nic neprodukují) a když se jejich příliv zastaví, zastaví se i odměny. Některé pyramidové hry však ve snaze prodloužit dobu trvání nabízejí opakované investice či nákup více “center” (licencí), takže tento bod je nutno vnímat v souvislosti s ostatními body, zejména pak s bodem č. 8, kde se ukáže, zda tato “investice” nebyla náhodou učiněna jen proto, že je na ni navázána možnost výdělku.
  6. Existuje možnost vrátit zboží? V pyramidové hře, jakmile je z Vašeho vkladu vyplacena odměna, neexistuje jiná možnost dostat jej zpět, než zaregistrovat další členy a vyinkasovat odměnu za jejich vstup. V Amway existuje tzv. záruka spokojenosti, která distributorovi zaručuje, že v případě nespokojenosti s výrobkem ho může i načatý vrátit a dostane zpět všechny své peníze. Kromě toho existuje i ochrana distributorů, kteří z nějakého důvodu nakoupili větší množství zásob, než kolik jsou schopni prodat (nebo třeba pro případ, že zákazník si koupi rozmyslí a distributorovi výrobek zůstane). V tomto případě nabízí Amway zpětný odkup neprodaných zásob.
  7. Mají prodávané produkty přiměřenou tržní hodnotu? Zde budu stručný – opět odkazuji na nezávislý test odličovačů a na recenze Amway výrobků. Dobrým vodítkem může být ale i délka fungování společnosti – kdyby nabízela produkty s nepřiměřenou tržní hodnotou, pravděpodobně by se na trhu dlouhodobě neudržela.
  8. Existuje přesvědčivý důvod ke koupi produktů? Jinak řečeno – prodává firma něco, co by si lidé kupovali, i kdyby na produkt nebyla navázaná obchodní příležitost? Legální firmy na bázi MLM prodávají něco, co lidé opravdu potřebují (drogerie, jídlo, telefonní služby…). Obvykle takovou firmu poznáte podle toho, že soustavně investuje do výzkumu a vývoje svých produktů, aby byla schopna se dlouhodobě udržet na trhu. Pyramidové hry většinou prodávají nesmysly typu brožura “Cesta k úspěchu” za 80000Kč, či nekvalitní výrobky za vysoké ceny, které si lidé nekupují kvůli jejich užitné hodnotě, ale protože jejich nákup je podmínkou k získání bonusu.

Pokud odpověď na těchto 8 otázek zní “ano”, pak se podle stránek DSAP jedná o poctivý MLM. Pokud odpověď na některou z otázek zní “ne”, pak existuje vysoká pravděpodobnost, že se jedná o pyramidovou hru.

Leni Olmedo, vedoucí oddělení komunikace v DSAP, říká, že navrhli předlohu postavenou na těchto osmi bodech.

Myslím, že v současné době, když se společnost registruje, tak nevíte, zda se jedná o přímý prodej, do té doby, dokud firma nezahájí činnost. To, co chceme v budoucnu udělat, je, že pokud se bude nějaká firma chtít registrovat jako společnost přímého prodeje, chceme být součástí posuzovacího výboru, abychom viděli, jestli splňuje to, že se jedná o přímý prodej.

Olmedo, která je zároveň ředitelkou Amway Filipíny, říká, že vedou diskuzi se členy kongresu a že již dokončili návrh zákona.

ZDROJ:

Rating: 10.00/10. From 12 votes.
Please wait...

Přidej komentář jako první k "Filipínská Asociace přímého prodeje se podílí na přípravě zákona proti pyramidovým hrám"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close