Amway Indie: další hřebík do rakve kritikům

Ti z vás, kdo pravidelně sledujete tyto stránky, si jistě vzpomenete na kauzu, která proběhla v Indii před dvěma lety. Připomeňme si, že se jednalo o incident zapříčiněný tím, že Indie dosud nemá zákony regulující přímý prodej a multilevel marketing a zákon o pyramidových hrách je zastaralý (byl sepsán 20 let předtím, než se na indickém trhu objevily první firmy na bázi MLM) a je napsán nejednoznačně, takže jej jeden fanatický “aktivista” zneužil k šikanování největší MLM společnosti na indickém trhu – Amway. Výsledkem tohoto zlomyslného počínání jednoho tzv. “ochránce spotřebitelů” bylo zatčení šéfa indické pobočky, kolem kterého se jeden český kritik snažil udělat velké HALÓ, přičemž se snažil zakrýt pravou příčinu onoho incidentu – zastaralé zákony.

Na stránkách Amway-Fakta jsem informoval o vývoji událostí v několika článcích, ve kterých jsem odkryl pravou podstatu věci, což byla samozřejmě věc, o které se nikdo z kritiků ani slůvkem nezmínil. V článku Amway India – déjà vu? jsem předpověděl, jak incident skončí: vytvořením nové legislativy. Mezitím se výše zmíněný kritik dokonce snažil ostatní přesvědčit, že Indie je průkopníkem v potírání MLM a že zbytek světa by ji měl následovat… (no comment) 🙂

Jak to tedy vše nakonec dopadlo? Před několika dny vyšly v tisku články, které informují o tom, že Indian Consumer Affairs Ministry připravuje legislativu regulující přímý prodej, která bude chránit distributory společností, jako je např. Amway nebo Oriflame.

Mezi zásadní body nově připravované legislativy patří:

  • absence vstupního poplatku
    – Amway v Indii již několik let nemá poplatek za registraci, stejně jako např. v Jižní Koreji nebo ve Velké Británii
  • distributoři nebudou povinni zpětně odkoupit zboží / zákaz povinných odběrů (?)
    – zde si nejsem jistý, zda se nejedná o překlep, protože v článcích je psáno “deny them from forcing the agents to buy back the products”. To doslova znamená, že firmám bude zakázáno nutit distributory k tomu, aby odkupovali zboží – zřejmě od zákazníků (možná je tím myšleno, že zákazník bude moci v případě nespokojenosti vrátit zboží přímo firmě a nebude se muset obracet na distributora). Osobně si ale myslím, že se jedná spíš o překlep, a že správné znění má být “deny them from forcing the agents to buy the products” (tj. bez slovíčka “back”), což by mělo jiný význam, a sice že firmy nebudou moci požadovat po svých distributorech povinné odběry zboží. Povinné odběry jsou totiž jednou z charakteristik tzv. pyramidových her. Ať tak či tak, tento bod je irelevantní, protože u Amway distributor může toto zboží následně vrátit firmě a dostane plnou kupní cenu zpět (viz další bod), takže případný odkup od zákazníka ho nijak neohrožuje, a povinné nákupy firma Amway po svých distributorech nikdy nepožadovala
  • MLM společnosti budou povinny nabízet zpětný odkup zboží od distributorů
    – Amway tento odkup nabízí na všech trzích již od svého založení

Došlo tedy přesně k tomu, co jsem předpovídal. A jak je z výše uvedeného vidět, Amway může sloužit (a slouží) jako modelový příklad legálního multilevel marketingu.

Nezbývá, než poděkovat onomu indickému “aktivistovi”. Více než deset let (!) se firmy přímého prodeje snažily neúspěšně přesvědčit indickou vládu, že nová legislativa je potřeba. Avšak až tento indický kritik dokázal, jak je stará legislativa snadno zneužitelná a přesvědčil všechny o nutnosti zcela zásadních změn. A za to mu určitě patří velký dík. 🙂 A i když to asi nebylo cílem tohoto člověka, jedno mu nemůžeme upřít: zasloužil o to, že Indie nyní bude mít pro odvětví přímého prodeje separátní legislativu, která zabrání podobným individuím v záškodnické činnosti (mnohdy spojovanou s nekalou konkurencí, která se snaží všemi možnými prostředky poškodit jiné firmy, ale to je téma na jiný článek).

A na závěr si dovolím opět malou předpověď: jakmile bude legislativa hotová, dojde podle mého k posílení MLM společností jako je Amway nebo Oriflame na indickém trhu a k oslabení pozic těch, které si na MLM jen “hrají” a ve skutečnosti provozují pod zástěrkou MLM pyramidovou hru. A domnívám se, že Amway Indie má potenciál dostat se mezi 3 největší pobočky na světě.

ZDROJE:

Share Button
Amway Indie: další hřebík do rakve kritikům
Průměrné hodnocení: 9.64. Počet hlasů: 25
Prosím čekejte...

1 Komentář k "Amway Indie: další hřebík do rakve kritikům"

  1. Fantázia. Toto bolo veľmi pravdepodobné že sa tak stane. Go Amway

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*


By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close