MÝTUS: Amway Vás neuživí, průměrný obrat Amwayáka je malý

Asi nejhloupější námitka, kterou můžete o podnikání Amway slyšet, vychází z následující úvahy: “Amway v ČR udělala obrat 326 milionů Kč, celkem je tu 25 tisíc distributorů a z toho vyplývá, že Amwayáci se nemohou uživit, protože průměrný obrat na jednoho je malý (13040 Kč/rok). A to je obrat – kolik z toho je zisk?”

Proč výše uvedený příklad “kulhá na obě nohy” a proč se zde nedá počítat s průměry, přestože na první pohled na výše uvedeném výpočtu není technicky vzato žádná chyba? Pojďme si to zkusit vysvětlit na příkladu, který snad bude jasný všem.

Amway si můžeme představit jako velkoobchod/maloobchod, kde nakupují jak podnikatelé, tak maloobchodní zákazníci. Pojďme tedy stejnou “logiku”, jakou jsme použili výše na Amway, aplikovat na nejznámější velkoobchod v ČR, společnost Makro Cash & Carry, s.r.o.

Dle účetní závěrky mělo Makro za rok 2014 obrat 27.811.268.000 Kč. Podle oficiální tiskové zprávy této společnosti mělo Makro ve stejném roce přibližně 900 tisíc registrovaných zákazníků. Jaký je tedy průměrný obrat na jednoho? Odpověď zní: 30.901 Kč/rok.

Podle “logiky”, kterou někteří aplikují na Amway, to znamená, že ani průměrný zákazník Makra (a pamatujme, že to jsou lidé s IČO!) se neuživí, takže jsme si “dokázali”, že vlastně nakupovat v Makru a prodávat dále není skutečné podnikání! 🙂

Dává Vám takovéto uvažování smysl? Asi ne, viďte? Stejně jako nedává smysl podobné uvažování založené na této manipulativní úvaze v případě Amway.

Je tedy 30.901 Kč/rok v případě lidí, kteří nakupují v Makru, hodně nebo málo? Záleží na úhlu pohledu. Pokud byste chtěli podnikat způsobem, že nakoupíte v Makru zboží za 30.901 Kč/rok a prodáte ho, pak byste se neuživili, protože byste jinak museli mít přímo astronomickou marži. 🙂 Kde je tedy chyba?

Je to jednoduché – mnoho zákazníků Makra má sice IČO, ale nakoupené zboží neprodává dále, ale mají ho pro sebe. A naprosto stejně je tomu i u Amway. Pokud ale takového člověka započítáme do onoho průměru, pak nám samozřejmě vyjde průměr malý. A to jsem zcela ignoroval fakt, že Makro (na rozdíl od Amway) má dnes podmínku minimálního obratu 2000 Kč/rok, což samozřejmě znamená, že se eliminují ti, kdo by jinak ten průměr stáhli ještě níž. Stejně tak jsem ignoroval fakt, že z 25000 distributorů Amway v ČR má IČO cca 4000 lidí, čili správně bychom museli obrat dělit číslem 4000, ne 25000. V tom případě by průměr u Amway vyšel dokonce větší než u Makra. Podnikatel, který skutečně využívá svou kartičku do Makra k podnikání, také nemusí nakupovat jen v Makru (prodej zboží zakoupeného v Makru pro něj může představovat vedlejší zdroj obživy) – stejně jako v případě Amway, kde spousta lidí tuto příležitost využívá právě jako vedlejší zdroj příjmu.

Chyba, kterou někteří neinformovaní lidé dělají, je, že míchají jablka s hruškami (v tomto případě podnikatele a maloobchodní zákazníky) a tím pádem jim vycházejí nicneříkající čísla. Myslíte si, že ten, kdo nakupuje v Makru za tím účelem, že zboží prodává dál, dělá Makru roční obrat jen 30.901 Kč? Každý víme, že to je nesmysl! A úplně stejné je to i u Amway. Ti, kdo v Amway podnikají, mají velké obraty, ti, kdo si jen kupují zboží pro sebe, je mají malé a stahují ten průměr dolů. A protože těch druhých přirozeně bude vždy více (nebo chcete-li protože rozdělení není symetrické, jak jsme si už vysvětlili v jiném článku), není nic nepřirozeného na tom, že opticky ten průměr vychází nízký. Tohle je tedy typický příklad, kdy použití průměru jako statistické veličiny je zavádějící a špatné!

Jeden rozdíl tu ale přeci jen je: za doporučení nového zákazníka či distributora Vám Amway vyplácí provize z uskutečněného obratu. Vaše odměna se nepočítá jen z toho, co osobně nakoupíte a prodáte, ale také z obratu, který se díky Vašemu doporučení zrealizuje (zprostředkování obchodu). Díky tomu je také velice zavádějící odvozovat výdělek pouze z osobního obratu distributora.

Takže dá se s Amway uživit? Ano, dá – když přistupujete k Amway jako k podnikání a ne jen jako k možnosti nakupovat si výrobky jen pro sebe. Stejně jako se mohou uživit ti, co nakupují v Makru pro účely svého podnikání.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Share Button
MÝTUS: Amway Vás neuživí, průměrný obrat Amwayáka je malý
Průměrné hodnocení: 9.29. Počet hlasů: 17
Prosím čekejte...

10 Komentářů k "MÝTUS: Amway Vás neuživí, průměrný obrat Amwayáka je malý"

  1. Když jsme u míchání jablek s hruškami. Co tedy dělá tento článek? V Makro se jedná ozákazníky a ne “obchodní zástupce”. Tj. zákazník Makra si jde nakoupit pro sebe, pro podnikání- že surovin vaří = vysoká marže. Zástupce Amway jen prodá či zprostředkuje s velmi omezenou marží. Ne původní článek, ale tento zkresluje fakta.

    • Amway-Fakta | 22.7.2017 z 14:41 | Odpovědět

      Milerád vysvětlím: Amway distributoři nejsou obchodní zástupci, jedná se kombinaci nezávislých podnikatelů a maloobchodních zákazníků. Stejně jako v případě lidí nakupujících v Makru.

      Pointa článku je v tom, že spousta registrovaných zákazníků v Makru nevyužívá svou kartičku k nákupům pro účely svého podnikání, ale pro nákup pro osobní spotřebu. Stejně jako v Amway. TOHLE je to podstatné, protože důvod, proč se v obou případech průměrný obrat na jednoho zdá malý (takže se může zdát, že se neuživí), je ten, že lidé, využívající daného dodavatele jako maloobchodní zákazníci, ten průměrný obrat snižují.

      Nechápu “argument”: “zákazník Makra si jde nakoupit pro sebe, pro podnikání- že surovin vaří = vysoká marže”. Ano, určitě bude existovat mj. i skupina lidí, která potraviny nakoupené v Makru zpracovává dále a prodává, stejně jako budou existovat lidé, kteří s nakoupeným zbožím neudělají nic jiného, než že ho prodají dále (cigarety, alkohol…). Obě skupiny využívají Makro pro účely svého podnikání a článek s nimi počítá. Co je ale podstatné, je, že tady existuje ještě další obrovská skupina lidí, kterou Vy naprosto přehlížíte – to jsou ti, kdo si jedou nakoupit pro osobní spotřebu, tedy nikoliv pro účely podnikání. A právě tito lidé způsobují, že když se podíváte na průměr, přijde Vám malý. Už je to jasnější?

      Navíc, “vysoké” marže, o kterých se zmiňujete v případě provozovatelů restaurací, jsou irelevantní a rozhodně nejsou tak vysoké, aby dotyčnému podnikateli stačilo nakoupit ročně v Makru za 30.901 Kč. Ukažte mi restauratéra, který dokáže zpeněžit zboží nakoupené za 30.901 Kč tak, aby se uživil, tedy aby za rok po odečtení nákladů (na suroviny, na zaměstnance, na energie, na vodu a vůbec na provoz a na nájem…) měl pro sebe alespoň průměrný příjem, tedy ~300.000 Kč. Čili ani tímto příkladem jste mě nepřesvědčil.

      Když se vrátím zpět k maloobchodu, pokud vyjdu z údaje ČSÚ, že nejvyšší marže (tedy (prodej-nákup)*100/prodej) v maloobchodě je u stánkařů, kde činí 37,4%, pak byste takové zboží prodal asi za cca 49.363 Kč. Hrubý zisk asi 18.462 Kč ZA ROK!!! Věřte mi, že ať s touto hodnotou budete kouzlit, jak chcete, neuživíte se. Leda byste měl marži přes 90% (nakoupím za 10 Kč, prodám za 100 Kč), tedy téměř 2,5x větší, než jsou nejvyšší marže na českém trhu, ovšem v tom případě bych chtěl vidět toho zákazníka. Zřejmě nějaký Rothschild. 🙂

      Teď by mě tedy zajímalo, v čem spatřujete ono “zkreslení”, kterého jsem se ve svém článku podle Vás dopustil. Já ho tam tedy nikde nevidím. Čísla jsou ozdrojovaná, průměry vycházejí pro Amway i pro Makro řádově stejné. Fakt, že spousta lidí Makro i Amway využívá jen pro nakupování výrobků pro osobní spotřebu je rovněž zdokumentován na mnoha místech, takže mi není jasné, co vlastně zpochybňujete.

    • Je to pochopitelné, že máte takovýto názor, protože jste si evidentně přečetl jen “úvod a závěr”. Doporučoval bych si článek, opravdu pozorně, přečíst znovu a plně se soustředit hlavně na střed článku, kde je ono vysvětlení… 😀

  2. V AMWAY zarába naozaj iba mizerné percento ľudí.Ak budeš v AMWAY 4-5 rokov budeš realne vidieť že úspešných je strašne málo.Z 10 000 ľudí na seminári zarábajucich je fakt ako šafránu.

    • Amway-Fakta | 19.8.2017 z 14:13 | Odpovědět

      Ak Vás budem parafrázovať: “Ak budeš v Amway 1 mesiac, budeš realne vidieť, že úspešní sú ti, kto makajú.” Snad jsem to v té Slovenčině dal. 🙂

      Kdybychom se tedy měli zodpovědně bavit o tom, jestli to procento je “mizerné” nebo ne, co takhle zohlednit, kolik hodin denně věnuje průměrný VPA svému podnikání, a podívat se na to, kolik by za stejnou práci dostal v zaměstnání? Já třeba mohu zcela zodpovědně prohlásit, že kdybych se nechal někde zaměstnat a “pracoval” v zaměstnání tak, jak “pracuji” v Amway, tak nejenže bych si nevydělal ani na slanou vodu, ale už bych byl dávno bez práce. A Amway mě přitom slušně živí, jelikož jsem se před X lety na vedlejšák – myšleno ani ne ty doporučované 2 hodiny denně – propracoval (nebo spíš prolenošil?) do toho “mizerného” procenta. Asi takhle. 🙂

    • Imrich, a jakou úroveň (nebo jaký měsíční příjem) z tohoto podnikání považuješ za úspěch?

    • Ondra Olmík | 21.8.2017 z 19:14 | Odpovědět

      To Imrich: Reaguji na Váš názor:”Z 10 000 ľudí na seminári zarábajucich je fakt ako šafránu”.
      Ve velké firmě – kolik lidí skutečně vydělává? Takový dělník, uklízečka, mistr – a jako kontrast ředitel a celý management. Tady je můj dotaz na Vás: Jakou šanci má uklízečka, nebo dělník dostat ředitelský plat, když bude dělat víc a víc?
      Moje poznámka ke spolupráci s Amway: Pokud budete tady dělat víc a víc, tak se časem můžete dopracovat k ředitelským výdělkům. Je tady šance, která jinde chybí.

  3. A aké procento zarába nákupy v Tescu?

  4. I když je článek napsán bravůrně, jednoduše a pochopitelně pro každého (díky 😀 ), tak se přesto našli jedinci z řad kritiků, kteří neváhali udělat ze sebe šašky svými komentáři, na které dopředu článek odpověděl 😀 – a jiné články odpovídají…
    Myslím si, že by Admin neměl problém odpovědět na inteligentní otázku,i kritizující Amway, zvlášť kdyby ta otázka byla podložena nějakým důkazem 🙂 Žádná taková námitka se za bezmála 60 let existence Amway neobjevila 😀 Nebylo by lepší místo energie kritiků vložené do neustálého omílání, již zodpovězeného, tuto energii raději vložit do budování svého Amway byznysu? 😀 Myslím, že bychom se pak všichni divili, co dokážou 😀 Jak ten Mark Lei jak jsem dnes četl na jiném webu o Amway 😀
    https://www.amway-pravda.cz/amway-founders-crown-ambassador-40-mark-a-peggy-lei/

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*


By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close